מה זה הדברת מזיקים ? 

מה זה הדברת מזיקים ?
הדברת מזיקים

הדברת מזיקים היא הרחקת וצמצום אוכלוסייה או חיסול של המזיקים,אשר קשה מאוד וכמעט לא ניתן להדביר ברמה של 100%.

ראשית נגדיר מהו מזיק – בעלי חיים העלולים להוות מטרד ישיר בלתי נסבל לאדם ו/או עלולים להעביר מחלות. כמו כן בלי חיים שאינם רצויים בסיטואציה מסוימת מסיבות בריאותיות, היגייניות ונוחיות.
יש לקחת בחשבון את סף הרגישות כלומר כמה אנחנו יכולים ומוכנים לחיות בדו קיום בסיטואציה מסויימת, סף זה משתנה בהתאם לחברה לזמן ולמקום.

המזיקים העיקריים לאדם המותרים על פי החוק, להדברה תברואית הנם חרקי פורקי הרגליים השונים ומכרסמים. מזיקים נוספים אשר מותרים להדברה תברואית הנם חרקים הפוגעים ברכושו של האדם ובמזיקים הפוגעים בבעלי חיים ובמשק החי.

הדברת מזיקים או לחימה במזיקים אינה רק ביצוע פעולות ריסוס או הדברה תוך שימוש בחומרי הדברה  כימיים, אלה ממשק המשלב שיטות שונות למניעה ול הדברת מזיקים . ממשק כזה מאפשר להפחית את כמות חומרי ה הדברה לכן יש צורך בידע תכנון מעקב והתמדה. בכל המקרים בהם  ניתן הדבר אנו ממליצים לבצע פעולות הדברה ואחזקה של אויבים טבעים ןבחומרי הדברה ביולוגים בעלי פעילות יחודית. פעולות הדברה יש לבצע על סמך תוצאות ניטור או סימני נגיעות, יש להשתמש ככל האפשר בתכשירי הדברה סלקטיביים בעלי רעילות נמוכה המיועדים להדברת מזיקים ספציפיים בשטח.

מדביר מזיקים  מוסמך:

מדביר מזיקים דורש שילוב של יכולת טכנולוגית, חוש שירות, אחריות ואתיקה אישית. אמנם המקצוע הוא טכנולוגי מיסודו אולם דורש אינטגרציה של ניסיון וידע.  יש צורך חשוב בידע המדע העומד בבסיס הטכנולוגיה.
ממדביר מקצועי נידרש מגע וקשר עם אנשים . יש צורך להסביר את מהוות המפגע ואת מהוות האמצעים הננקטים כדי להדביר את המזיקים.

על כתפי מדביר מזיקים מוטלת אחריות כבדה מעצם ההרשאה שיש לו להשתמש בחומרי הדברה  בעלי רעילות מסויימת לאדם ולסביבה.
על פי החוק במדינת ישראל חייב אדם אשר עוסק בהדברת מזיקים אישור ורישיון הדברה המונפק ממשרד לאיכות הסביבה, על המדביר לעבור אחת לשנה יום עיון ולעבור את המבחנים בהצלחה.
מדביר אשר מכבד את עצמו אות מקצועו חייב גם ברישיון עסק המונפק מרשות המקומית באזור מגוריו או במיקום בו מתנהל העסק, כמו כן חייב המדביר להמציא פוליסת ביטוח אשר תוכל לכסות  תביעות כתוצאה מניזקי פעולות הדברת מזיקים שנעשו על ידו . רוב המדבירים חוסכים ומוותרים על הביטוח הנ"ל עקב עלויות גבוהות וכך מסכנים את עצמם ואת הציבור וכמובן את הלקוחות.

איך מבצעים הדברה בתוך הבית

העברת מחלות  ע"י מזיקים:

המזיקים מעברי מחלות בצורה מכנית או ביולוגית, מאגר המחלה יכול להיות רק באדם או בבעלי חיים.
בבני אדם שני סוגי מחלות עיקריים:
מחלה הנגרמת ע"י פתוגן הנכנס לגוף וגורם לשיבוש התהליכים הנורמאלים בגוף, ומחלות הנגרמות כתוצאה משינוי או משבירה של מנגנוני ויסות פנימיים של הגוף(כגון בעיות אימונולוגיות, הורמונאליות). לעיתים נוכות המזיק עצמו גורם למחלה
דוגמאות: כיני ראש וכיני גוף, מחלות הסקאביאס. כמו כן מחלות המועברות על ידי פורקי רגליים עשויות להיות אנדימיות(מחלה ברמה נמוכהבאופן פחות או יותר קבוע). או אפידמיות.( מופיעה במספרים גדולים ועשויה להתפשט במהירות) . 

הדברה ירוקה

רוב חברות ההדברה עושות שימוש בחומרי הדברה סינתטיים וכימיים, היות ומדובר בחומרים זולים אשר מידת זמינותם גבוהה. עם זאת, נמצא כי חומרים אלה הם רעילים ואף יכולים לגרום למפגעים בריאותיים, ולכן חברות הדברה איכותית אשר נושאות באחריות על עבודתן, פונות להדברה ירוקה כאמצעי הבטוח והאפקטיבי ביותר לנטרל מזיקים.

חברה להדברה ירוקה עושה שימוש בחומרי הדברה על בסיס צמחי, במטרה להבטיח מקסימום תוצאות וללא נפגעים בנפש. הדברה ירוקה הנה שיטה המבוססת על חומרים שזמינים לנו בטבע ולכן היא נחשבת לשיטה ידידותית לאדם. מחקרים גילו כי הדברה ירוקה יכולה להחליף מבחינת יעילותה את ההדברה הכימית, ולכן לרוב לא רואים סיבה לעשות שימוש בחומרים רעילים שיכולים לסכן את הציבור.